האחר

"בתוך הקיר עומד אדם

בדד בדד עומד הוא שם

מי מכיר את האיש שבקיר,

האיש עומד בקיר מזמן

אינו יכול לצאת מכאן

מי מכיר את האיש שבקיר…"

כך לראשונה נתקלתי בקול הצרוד, העמוק והנעים של מי שהפך להיות דמות מאוד משמעותית בחיים שלי והיום הוא חוגג יומולדת 60. 'האיש שבקיר' היה בעיניי אז ברי סחרוף המבצע עצמו, אבל גם סימל דמויות עלומות שקצת חששתי מהן בגיל 8 וחצי. גם הטקסטים של "נימפה", "ערב חולה" ו"אינני אוהב אותה" שהופיעו באלבומו הראשון, הם לא בהכרח מה שהייתם רוצים להשמיע לילדכם בגיל הזה, אבל לי האלבום הזה נשמע אז כמו אוסף מעשיות אפוף קסם ומסתורין ולכן חרשתי עליו משך חודשים ללא הרף.

בהמשך, כשאחי הגדול הצליח לחסוך עוד כמה שקלים, זכיתי לריענון בדמות "חם על הירח" שיצא ב-96 ואלבום ההופעה "כשהגיטרה מנסרת את הלילה". בשלב הזה הבנתי שיש גם איזה פורטיס שעושה מוזיקה יחד עם ברי פה ושם, אבל עדיין לא ייחסתי לו חשיבות גדולה (לקח לזה כמה שנים, אבל היום כמובן שגם כבודו במקומו מונח). בדיעבד, גיליתי שפורטיס הוא הראשון שבכלל שיכנע את ברי להתחיל לשיר, אבל חוץ ממנו, דרך המוזיקה של ברי זכיתי להכיר את רוב היוצרים החשובים של הרוק הישראלי. בימים נטולי יוטיוב ובנדקמפ, קראתי בעיון את הקרדיטים באלבומיו השונים, מה שהוביל אותי לרע מוכיח, אורן לוטנברג, ג'וני שועלי, חיים לרוז, נקמת הטרקטור, יוסי אלפנט, מיכה שטרית ושאר החברים של נטאשה. מאז הניינטיז ועד היום, הוא נתן במה ולא היסס להתארח גם בהקלטות והופעות של אמנים צעירים כמעט אלמוניים, לא משנה עם מי ואיך- העיקר לנגן וללמוד עוד ממוזיקאים אחרים, כי אגו זה הדבר האחרון שעניין אותו. זו אחת הסיבות המרכזיות שבעיניי הוא הרוקר הישראלי הכי חשוב שפעל כאן.

pic (1)

האיש שבקיר

לעומת כמה אמנים אחרים שמשך שנים, שימנו את מערכת היח"צ שלהם בגימיקים שלא היה להם בהכרח קשר למוזיקה, ברי השתדל להימנע עד כמה שאפשר מחשיפה. הוא נמנע לרוב מראיונות, ברח ממצלמות ובהזדמנויות המעטות שכן הסכים לאייטם מסוים, תמיד הרגיש נבוך מעצם ההתייחסות וההערכה אליו. הוא לעולם לא ישפוט בראליטי ולא מתוך התנשאות, ההפך- הוא פשוט ירגיש חוסר נוחות קיצוני מכל כיסא או חליפה שיתפרו לו.

ברי סחרוף, הוא הרוקר הישראלי הכי חשוב, כי אין עוד יוצר שניסה כל כך הרבה סגנונות מוזיקליים והצליח כל פעם מחדש להפוך את היצירה  לפלא. פוסט פאנק, פסיכדליה, בלדות, יוונית, אלקטרוני, רגאיי, פיוטים, רוק ים תיכוני כמובן ובטח שכחתי עוד כמה. לקראת כל אלבום, נדמה שברי ניגש לעבודה כמעין ניסוי או מחקר של כיוון חדש ואיכשהו כל מה שנגע בו הפך לזהב גם אם לא תמיד התכוון לכך. אלבום המופת שלו, "אתה נמצא כאן" שהיה מעין סיכום ביניים לכל מה שעשה עד היום, הוכיח את זה סופית.

מיותר לציין את גדולתו כגיטריסט, בייחוד אם מדובר בזו האדומה ואפשר למנות עוד אינסוף סיבות, אבל לפני חמש שנים בערך קיבלתי כמה רגעים מזוקקים שהציגו את ברי סחרוף כעילוי אומנותי ורוחני. זה קרה בערב השקת האלבום "אתה נמצא כאן" בזאפה אמפי שוני – לאורך כל הדרך, הנסיעה הייתה תחת מבול שוטף וקיום המופע היה מוטל לגמרי בספק. כשהגענו המשיכו טפטופים לסירוגין, כל הכלים על הבמה היו מכוסים והקהל שכבר הגיע הצטופף תחת מקומות מסתור מאולתרים. מדי פעם, מישהו מההפקה עלה ואמר שמקווים בשאיפה להתחיל בקרוב ולמרות עיכוב רציני אף אחד לא חשב לעזוב. בשלב מסוים, ברי עלה עם הלהקה, כשחלק מהחברים עטופים בניילונים מגוחכים או מלווים בעובד במה עם מטריה. למרות התנאים, הביצועים לא השתבשו ואפילו השתפרו בזכות הוייב המטורף ששלח הקהל לבמה. כשברי התחיל לשיר "בארץ הפלאות נמוכים השמיים", החלה מאחוריו סופת ברקים ואז החוויה כבר לוותה בצמרמורות של ריגוש. השיר הבא היה "העין", המבול התגבר ולאט לאט הנגנים עזבו את הבמה אחד אחד, אבל ברי נכנס למצב אקסטטי יחד עם הקהל והתעקש להישאר כדי לסיים את השיר: "המסיבה כבר מזמן נגמרה, ורק העין גדולות מבטיחה". העין גם קיימה ובשיא השיר אלפי אנשים פשוט מצאו את עצמם בטראנס סוחף שהם לא ישכחו בחיים תחת הגשם השוטף.

היה משהו אחר, שמיימי בחוויה הרוחנית הזאת, אבל לשמחתנו לא מדובר במשהו חולף. ברי סחרוף הוא הרוקר הישראלי הכי גדול שהיה כאן כי כבר מעל 30 שנה שהוא מספק לנו את הריגושים האלו שמורכבים ממוזיקה איכותית ותכונות אופי נדירות במיוחד. כמעיין המתגבר, התענוג הזה צפוי להדהד כי כנראה שהרעש הלבן ימשיך לטפטף לתוך האוזניים ולנגן כל הזמן גם בגלגול הבא של ברי סחרוף.

מזל טוב ברי – אוהב אותך.

(הכתבה הופיעה במקור באתר מאקו, במסגרת פרויקט  'רוקר חיי')

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s