השמעת בכורה

לכבוד חג השבועות, נעים, מפתיע (ובחלק מהמקרים אפילו מוזר), להיזכר בביכורים של כמה מהמוזיקאים הישראליים הבולטים כיום. יש שירי בכורה שהפכו ללהיט הכי גדול עד היום של אותו אמן ויש כאלו שנעלמו לחלוטין מהתודעה. חלקם נשארו באותו ז'אנר וחלקם בוצעו בסגנון אחר לחלוטין מהמוזיקה איתה הם מזוהים היום. קבלו 20 שירי ביכורים של האמנים האהובים עליכם.

פורטיס \ "שמש לך מצפים" –  אחרי גיחות על הבמה כקוריוז בהופעות של "תמוז" וההקמה של להקת "זבוב", פורטיס היה בשל להקלטות ראשונות. סמי בירנבך כתב, חיים רומנו ניגן, עיבדד והפיק מוזיקלית את הלהיט של קיץ 77 שהופיע בתקליט "פלונטר" ולמעשה, נחשב שיר הרגאיי הראשון בעברית. חבל שמחר הוא כנראה לא יבצע אותו בהופעת החימום לרולינג סטונז.

אהוד בנאי \ "יידישע רסטהמאן" – 5 שנים אחרי "שמש לך מצפים" (82), גם אהוד בחר לשחרר שיר רגאיי לרדיו בתור הסנונית הראשונה, אבל לעומתו הוא די נכשל. מי שדווקא כןן התלהב מהשיר והביע עניין הוא זוהר ארגוב שהזמין את אהוד לביתו כדי לבדוק אפשרות לשיתוף פעולה. למרות שארגוב ראה בשיר "חזון למשהו חדש", הקשר התנתק ואנחנו פספסנו אולי את אחד מהחיבורים המוזיקליים הכי גדולים אבל הרווחנו בענק את החיבור בין בנאי לאלפנט. השיר פורסם שוב ב-98 באלבום "טיפ טיפה".

זוהר ארגוב \ ילדה חיכיתי שנים – מדהים להקשיב לזה, אבל השיר שיצא ב-77, פשוט נשמע כמו המשך ישיר ללהקות הקצב בכיכובו של גבי שושן. שיר רוק קלאסי שכמעט אין לו קשר לכלל מה שהגיע אחר כך, אבל מעניין מה היה קורה אם…     משה נגר כתב והלחין, גרי אקשטיין ניגן בגיטרה ואיקי לוי (להקת ברוש), תיפף אבל התקליטון שבו הופיע גם השיר "כל יום שעובר" נכשל וארגוב פנה למוזיקה המזרחית שהפכה אותו למלך הבלתי מעורער.

ריקי גל \ מול מפרש בודד – ב- 1971, כנראה שחג הביכורים נתן השראה להמון אמנים וגם לריקי גל מסתבר. עמוס אטינגר וכתב ומשה וילנסקי הלחין את השיר שבו גל עדיין נשמעתת מאופקת ומושפעת מאילנית. זה לקח 16 שנים אבל לשמחתנו, העוצמות ושחרור הרסן הגיעו בסופו של דבר באלבום הבכורה שסיפק הרבה רוקנרו'ל ונשמה כמו שגל כ"כ רצתה.

דודו טסה \ אני שר – אם טסה היה ממשיך באותה דרך בה התחיל כילד פלא בגיל 13, סביר להניח שהוא היה היורש של זוהר ארגוב במקום אייל גולן. האלבום "אוהב את השירים" מכר המוןן עותקים ב-1990 והביא לטסה הרבה פניות להחתמה, אבל הוא בחר לוותר. היום אחרי עשרה אלבומים, בתור אחר הרוקרים המובילים בארץ, הוא עדיין מיוסר אבל בקטע אחר לגמרי.

בעז שרעבי \   Pamela– שרעבי בכלל התחיל בנערותו כמתופף, בלהקות קצב עם מיקי גבריאלוב וגרי אקשטיין, אבל הכריזמה הובילה אותו בגיל 23 לפרונט. בתחילה, האנגלית התגלגלה לו הרבה יותר טוב ולכן הסינגל הראשון ב-1971 היה "פמלה" בגרסה האנגלית. בהמשך יפה ירקוני הקליטה את השיר בעברית ומאז, הוא זכה להמון ביצועים במשך שנים שהציבו אותו כקלאסיקה נצחית של שרעבי.

לאה שבת \ לא זוכרת איזה חורף – השיר יצא ב-1989 בהפקתו המוזיקלית של ארקדי דוכין שהיה אז בן זוגה של שבת. הצלחתו של השיר שהזכיר את הלהיטים הגדולים של דפנה ארמוניי בשנות השמונים, סימנה אותה כתגלית מבטיחה. קצת אחרי הגיע השיר "בגלל הרוח" שהיא הלחינה לאחיה ואז שבת כבר הפכה לאחת מזמרות הנשמה הבולטות בארץ.

כנסיית השכל \ רעפים – אחד השירים הכי יפים של הכנסייה עד היום, דווקא לא נחשב ברשימת המוכרים. ההיכרות של קובי אוז עם רן אלמליח שכתב והלחין יחד עם דוד ראסד, הובילה להקלטות והשיר הופיע לראשונה באוסף 'נענע2' בשנת 91. הטקסט הקודר והסאונד האפל יצרו אווירה שלא נשמעה כמו שום דבר אחר שיצא לפני כן. תוך זמן קצר, הרביעייה משדרות, הפכה לדבר המסתורי הכי מסקרן של אותם שנים.

אביב גפן \ "חבר" – שיר שהקליט  ב-1990 גפן יחד עם ההרכב הראשון שלו "חתולים בצנרת" במטרה לעניין את חברת "הד ארצי". למרות שגפן היה בטוח שמדובר ב"שיר ענק שימכור יותרר מגידי גוב", כפי שסיפר לאחר שנים, ברדיו כמעט לא השמיעו אותו אבל הוא לא התייאש כמובן. כמה חודשים אח"כ, משה לוי לקח את המושכות כמפיק מוזיקלי של האלבום "זה רק אור הירח" בעקבותיו גפן הפך לאחד האנשים הנערצים בארץ.

אביתר בנאי \ "תתחנני אלי" – ביצוע הבכורה מלא הרגישות והזעם של אביתר בנאי בתוכנית של יאיר לפיד ב-1995, היה רגע טלוויזיוני נדיר ומעורר השראה. למרות הטקסט הקשה והפסנתרר הקורע, השיר הצליח בגדול עורר די מהר צימאון לחומרים נוספים. ושנתיים אחר כך יצא אלבום המופת הראשון שבאופן מיידי הסיר ממנו את הצל של הבנאים הקודמים.

ריטה \ "לכל אתמול מחר חדש" – ריטה בכלל כיוונה לקריירת משחק והחלה אחרי הצבא בלימודים בבית צבי, אבל לרוני בראון, סמנכ"ל CBS בזמנו, היו כנראה תוכניות אחרות. הוא סיפחח אותה (יחד עם רמי) ב-1983 להקלטות הפסקול של הסרט "הפנימייה", שם הקליטה את שירה הראשון שכתבו והלחינו יחד בראון ויוריק בן דוד. שנתיים אח"כ, עם יציאת השיר "בגידה", הגיעה הפריצה הענקית שהשאירה אותה בתודעה עד היום.

Orit_Pnini2

גלי עטרי \ אם יש לך שמש – בזכות פגישה עם דוד קריבושי, עטרי הקליטה את השיר הזה כבר ב-71 כשהיא בגיל 17 בלבד. עוד באותה השנה, היא ביצעה את השיר בפסטיבל בטוקיו, בזמןן שבארץ הוא כבר הפך ללהיט גדול. למרות זאת, הפריצה האמיתית הגיעה רק שבע שנים אח"כ כשהופיעה בפסטיבל הזמר עם "ולנטינו" ולאחר מכן הזכייה באירוויזיון 79 כמובן עם "הללויה".

אריאל זילבר \ Movie instead  – בתחילת הדרך זילבר חיפש את דרכו דווקא באירופה ואחרי ש"בטי בם" כבר הוקלט ע"י זמרת צרפתייה, החליט להקליט בעצמו את שיריו. הראשון היה Movie instead שנחשב באותה תקופה (1971 כמה מפתיע), לכסאחיסטי ומוטרף במיוחד יחסית ליוצר ישראלי. הניסיונות והחיפושים האומנותיים הגיעו לקיצם   כשהקים יחד עם שלום חנוך את "תמוז" שסללה גם את הדרך לקריירת הסולו המוצלחת.

מאיר אריאל \ ירושלים של ברזל – כבר בנערותו אמנם, אריאל כתב וביצע שירים עם שלום חנוך ב"משמרון" ביניהם "אגדת דשא", אבל למעשה הסינגל הראשון ששיחרר היה "ירושלים שלל ברזל" שנכתב בהשראת שירותו במלחמת ששת הימים. גם היום, כששירים אנטי-מלחמתיים נגנזים לעיתים מגלצ, עצם היציאה של השיר ב-67 היא פשוט בלתי נתפשת. משחקי המילים העידו כבר אז על גדולתו ככותב, שאותה הוכיח לאורך כל הקריירה.

רונה קינן (יחד עם טל גורדון) \ כמו שיורד הגשם – בימים אלו, קינן חוגגת עשור לאלבום הסולו הראשון שלה, "לנשום בספירה לאחור", אבל כבר ב-99 כיכבה בגרסת כיסוי יחד עם טל גורדון לשיר שיצא במקור בשנת 91. קינן נראתה אז בקליפ שליווה את הביצוע היפהפה, כילדה שלא ממש מוצאת את עצמה תחת אור הזרקורים. למרות זאת, שיתופי הפעולה שהגיעו בהמשך עם אמנים כמו ערן צור ויזהר אשדות והאלבום הראשון הוכיחו שהיא יוצרת עצמאית בחסד.

חווה אלברשטיין \ כנרת – לא בהכרח השיר הראשון, אבל לפחות אחד מאלו שהופיעו בתקליטה הראשון של אלברשטיין, "בשירים עבריים". הטקסט שכתבה רחל המשוררת הלאומיתת והלחינה נעמי שמר, המלחינה הלאומית הפך בדיעבד את אלברשטיין לזמרת הלאומית. הוא ייצג בצורה הטובה ביותר את יכולותיה הווקאליות של אלברשטיין ומאז 1967, היא לא הפסיקה להוכיח זאת באלבומים רבים עם כיוונים מוזיקליים שונים.

שרית חדד \ שלום חברבשנת 95, כשהיא בת 16 בלבד הוציאה חדד את ניצוץ החיים, אלבום הבכורה בניהולו של אבי גואטה. הטקסט הקליט והבחירה בשריף עבור הדואט הפכו את השיר להצלחה מטאורית שרמזה על מה שצופן העתיד עבור שרית חדד. מאז העץ אכן טיפס, נגע בעננים ונשאר שם במתכונת פופ הרבה יותר נגישה לקהל הרחב.

משינה \ אופטיקאי מדופלם – הגרסה הראשונית לשיר נקראה בכלל "קשיים בחקלאות" והייתה מעין רגאיי איטי ולא מעובד. לא משהו שצפוי להפוך לאחד הלהיטים הגדולים של העשור,, אבל הפקה מהוקצעת יותר של ראובן שפירא עשתה את שלה והרדיו פשוט התאהב. משינה יצרה מאז שירים יותר איכותיים, אבל באותה תקופה זה הספיק כדי שייפתחו עבורם הדלתות מצד חברות התקליטים. הגרסה המוקדמת

זהבה בן \ טיפת מזל – השיר המצליח ביותר וזה שהכי מזוהה עם זהבה בן, הוא למעשה הראשון שהוציאה כשיר הנושא באלבומה הראשון. הסרט שיצא לאחר מכן והדמיון המסוים לרקע ממנו הגיעה בן, שינו ב-89 את פני המוזיקה המזרחית. היא הוכיחה שלא מדובר בז'אנר שבו מככבים רק גברים, מה שאולי סייע בעקיפין לאחר כמה שנים לפריצה של שרית חדד.

עמיר לב \ הכל כמו ראי – נסיים את סשיין הביכורים בסיפור אישי: איכשהו לפני כמה שנים התגלגל לידיי תקליט השדרים הראשון של עמיר לב משנת 89, "הכל כמו ראי". (שנתיים לפניי אלבומו הראשון). בראיון טלפוני איתו לפני כמה שנים בערך, הסתבר לי שלעמיר בעצמו אין עותק ומאז, למרות שברור כי מדובר בפריט אספנים נדיר, הבטחתי לעצמי שמתישהו אחזיר את הויניל לבעליו המקורי. לפני חודש בערך במסגרת אירוח רדיופוני באולפן, האיחוד המרגש קרה אחרי 20 שנה בערך שעמיר בכלל לא שמע את השיר. אריאל זילבר פתח את הדלת כאן לעמיר, הפיק מוזיקלית ואפילו ניגן בחצוצרה בשיר שחזה מראש ומשקף את כל הטקסטים של עמיר עד היום: "את זה כמו אני, הכל כמו ראי".

(פורסם במקור באתר מאקו, 4.6.14)

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s