לטם – צלל ונעלם

גיא טנא

לא פשוט לחדש ולהביא בשורה רעננה לסצנה המוסיקלית המקומית, על אחת כמה וכמה כאשר את זמרת צעירה כמו לטם (עזנר) הבארשבעית שמוציאה בימים אלו אלבום בכורה.

כאשר היא מצוידת במפיק מוסיקלי מוכשר כיונתן אלבלק (LayerZ ) ובנגנים מוכשרים וביניהם דניאל ספיר, שחר חזיזה ורועי חרמון, לטם מביאה משב רוח רענן, מהסוג שהביאה לאחרונה אפרת בן צור אי אז בתחילת האלף. ההשפעה של בן צור בולטת במיוחד ב"נר הלילה החופי" הג'אזי והענוג וב"מעמקים" הסוריאליסטי.

שיר הפתיחה "הבקרים הכי יפים" מביא עמו עריסה של מיתרים שמערסלת שורות שירתיות פוגליות כמו "שועטים הסוסים/ מתענגים עליי ורומסים" וולכיות כמו "דמותך מתערבלת לי למין בחילה/נדלק אור אדום" ולי, כמאזין, מתרחב המקום הסקרני והציפייה לעוד גדלה. 3

גם עמיחי מציץ לו כאשר בשיר "תהום" שרה לטם "ואנו מכסים זה את זה באהבתנו/ שמיכת ירק מטפסת בקצוות תופסת" באחד השירים המעניינים באלבום. אלבלק המפיק מיטיב להבין את הקושי והמאבק, הפנימי והזוגי כאחד, בו עוסקת עזנר, ומביא צליל סוריאליסטי מרחף, אך גם עדכני לרצועה המאתגרת הזו.

יחד עם ירון אדלשטיין כותבת לטם את "דורות", מעין שיר סיפור ביוגרפי של שלושה דורות חוצה אוקיינוסים ויבשות. אהבתי את הרעיון ואת האומץ היצירתי הכרוך בפרישת פרוזה על פני המבנה המלודי. מעין טנגו לטיני של פעם מלווה בתיאטרליות את הסיפור שכורך בתוכו נתח ישראליות ומשפחתיות ספוג חיים ומוות.

לגשת ולבצע ביצוע חדש ומעדכן לטקסט מיתולוגי שזכה לביצועים לא פחות מיתולוגים כמו "האמנם" של לאה גולדברג הוא מעשה אמיץ מבחינה יצירתית, על סף ההתאבדותי… כמו דניאל רביצקי באלבומה האחרון עם "פגישה לאין קץ" האלתרמני, כך נהגה גם לטם, כאשר הלחינה מחדש את השיר ונותרה להתמודד עם הטקסט לכשעצמו. לצערי, על אף הכוונה,הרצון, היצירתיות וההפקה של אלבלק המוכשר, לא השתכנעתי שהיה צורך לקחת דווקא את הטקסט הזה של גולדברג, טקסט שנכתב מתוך הסופה המדממת של מלחמת העולם השנייה, ולהביא אותו לכאן ולעכשיו. לגולדברג שירים רבים וגאוניים, לא פחות, שלא זכו עדיין להלחנה, ומתרכזים בייסורי ועינוגי הזוגיות, כיוון שמוטב היה ללטם לבחור בו.

שיר הנושא שחותם את האלבום אהוב עלי מאד. יש בו מן הסאונד שמשלב צליל חם וקלאסי, רגשי וטבעי, עם צליל חד וקריר, עדכני ומרחף. ארבע שורות בארבע דקות ואין ולו לרגע אחד ריקנות, יופי.

לעתים, הטקסטים של לטם לא מתעלים ומשתווים לאיכות המוסיקלית שהיא מציעה. כך ,למשל, ב"תל אביב" הטקסט נופל למלכודות קלישאתיות ואף בעייתיות מבחינת שפה ("אני אצלך כבר כמה זמן"- נו…),בשירים אחרים המאזין מתמודד עם גודש מילולי מעט יומרני מדי, ומזכיר שמדובר, על אף כל הכישרון, באלבום בכורה של יוצרת צעירה.

לטם פותחת בצעד ימין את הקריירה שלה כיוצרת ומבצעת ומבחינתי, אין לי אלא להמליץ ולחכות לאלבום הבא, שיהיה בוודאות, מוצלח אף יותר.

 

תגובה אחת ל-“לטם – צלל ונעלם

  1. כמה רגישות והקשבה בכתיבה שלך!

    האזנתי המון פעמים לאלבום הזה, וגם שמעתי את השירים בכל מני קונסטלציות – אם מתוך טור השקת האלבום (לייב, במזקקה בירושלים) או בגלגול הנוכחי של חלק מהחומרים – בביצוע ההרכב החדש של לטם ("לוטרות").
    אפילו היתה לי את הזכות לבצע את "האמנם" יחד איתה בכמה הזדמנויות.

    לקח לי פעמיים שלוש של האזנה ל"האמנם" כדי ךהתגבר על התחושה שאתה מתאר – אבל ההלחנה המחודשת דווקא מעניקה אינטרפרטציה נוספת ואחרת של הטקסט, וזה דבר מבורך. שלא לדבר על זה שפשוט התאהבתי בשיר – אבל זה סובייקטיבי, כמובן. 🙂

    באשר ל"תל אביב" – אני חייבת להגיד שאלו ממש הסיבות שאני אוהבת את השיר כל כך. הדיבור הזה הוא מאוד "לטם-י" (שהיא, לטעמי, רחוקה כל כך מלהיות קלישאתית בדימויים בהם היא משתמשת – בדיבור שלה ובכתיבה שלה), והוא מאוד מתאים לי לזמן ולסביבה עליהם הוא נכתב.

    בכל מקרה, נהניתי לקרוא את הביקורת הזו, תודה

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s