יום אחד כל זה יהיה של המלך של הקראק

גיא טנא

איתי לוקץ' בן 30, עם אלבום סולו שלישי (לא כולל את קצירי הנגן "עלייתו של מלך הפרו" ו"ירון ברובינסקי") ובני אסתרקין בן 26 (עם אלבום בכורה עליו עמל כמעט שלש שנים) הוציאו לאחרונה את היצירות החדשות שלהם שיקנחו עבורי את עונת הראפ/ היפ הופ ישראלי המבורכת ביותר בעשור האחרון, אם לא בכלל. לאחר הדיסקים המשובחים של נצ'י נצ', טונה ונתי חסיד החלטתי, שלא כהרגלי, לכתוב ביקורת אחת על שני אלבומים ולנסות למתוח כמה קווים, מקשרים וגם מבדילים בין הלוקץ' הותיק יחסית לבין הבת ימי הצעיר לו זו טבילת אש ראשונה אל מול הקהל הרחב.

לוקץ' כבר בנה לעצמו תדמית מוגדרת ומאופיינת מאד שנדמה שהפעם קצת מיסגרה אותו מעבר לנחוץ. שיר הפתיחה למשל, "כל הבני זונות" , מציג מצד אחד, עוצמה, כעס, מסר נוקב אך מצד שני בוטות, גסות קשה ולעיתים אף מחליאה. לא יודע אם יהיה לו קליפ או שכבר קיים אבל נדמה שמעבר לחציית גבול הטעם הטוב במעטה הומוריסטי אין כאן ערך אומנותי אמיתי וחבל. 1

לוקץ' עוסק ולא מעט בזהות הקיימת בינו כיחיד לבין העם היהודי ומדינת ישראל. גם ב"שיט חולה" הקודר וגם ב"שיר לחדר כושר" בו הוא מארח את הילה חלואני נשמע גם על השואה והגרמנים וגם על רבין השמן בשמיים. אבל לוקץ' ניחן ביכולת להצחיק והדרך שבה הוא יוצר מאפשרת לשלב אותה ולהעצים דרכה את שיריו: "המחסל שיר אהבה" בו הוא מארח את יורן דוידי מהצמד "תירס סקסואל" הוא פרודיה מצחיקה על שירי אהבה, סט קורע של בדיחות ומשחקי תפקידים בהשתתפות, בין השאר, המלאווח הנחשק. "חיים כהן" הוא שיר קורע מצחוק שמוקדש וסוגד לשף הידוע. מין גרסה ל"גבר אחי" הותיק של טיפקס ודומה גם ל "ילד גבר" של נתי חסיד, כאשר הכל מולבש על דמותו החצי-בדיונית של השף נעים המבע וטוב הלב. גם ב"שוגי" בו מתארח נצ'י נצ' נשמע להיט מקפיץ, מלא הומור, הכרטיס של לוקץ' לגלי האתר. פאנקי מעולה להופעה ובכלל. גם הטקסט עצמו חריף, שנון, יושב היטב.

אהבתי גם את "ושוב יורד הלילה" בו לוקץ' מארח את איציק פצצתי, בסוג שיר סול ביוגרפי כאשר גם לוקץ' עצמו מרשה לעצמו יותר להתנגן ולשיר תוך כדי הראפ. גם מקומו של שיר הסטלנים התורני לא נפקד ו"שן" עם גדי וילצ'רסקי ממלא מקום זה היטב.

אצל בני אסתרקין התמונה מעט שונה, ואולי אפילו יותר ממעט: הוא פילוסופי יותר, קודר יותר, פחות צבעוני, פחות הומוריסטי. באלבום בו חסרים ובגדול, קרדיטים על שירה וכתיבה, הפקה וכו', הוא מתחיל ב"אינטרו", פתיחה עדינה של צ'יל אאוט עם קורטוב קלאסי בפסנתר, עצוב ומלא כח כאחד. כמה שורות בצרפתית מבוצעות ע"י אחר, אולי מתוך פסקול, בכל מקרה, כבר שוני שגרם לי להיות דרוך וסקרן. 2

בכלל, אם יש משהו שבזכותו אני ממליץ להאזין ל"יום אחד כל זה יהיה שלנו" הוא הגיוון והשוני של אסתרקין: ב"ער לכל המתרחש" נשמע שיר בהשראת שבק ס' הצעירים ואולי משהו שניתן לכנות כפיוז'ן ראפ. "לא מתמזג עם הסביבה" מתוודה כאן אסתרקין ואולי בשל הוידוי הכל כך לא אופייני לז'אנר, ניתן להבין את האלבום טוב יותר. ב"פרק א'" נשמע צ'יל-אאוט מגניב וטקסט פיוטי משהו מתחבר יותר לעולם פנימי מורכב. אהבתי מאד גם את "איש מוזר", יש כאן  משהו מעניין ושונה גם בצורה בה השירה מונחת על הביט וגם במבט המפוכח של אסתרקין על עולם היחסים בין בני זוג. "1986" מתחיל בקטע רדיו באנגלית המתאר את אסון צ'רנוביל שמתפתח לשיר. מרתק וייחודי.

הסיום של האלבום, עם "בדוגרי" ולאחריו "תפילת הנעילה" מציג איזושהי תעודת זהות של אסתרקין שמעבר לפרסונת הראפ שלו. הוא מארח ב"בדוגרי" את נצ'י נצ' אותו חימם בסיבוב ההופעות "טור ועם הארץ" ושמואל יוסף ומוסיף ליין חליל ברקע ווקאליזה של תחושת תקווה, משהו יהודי מאד. משהו אחר מאד. ב"תפילת הנעילה" נוכל לשמוע סיום קרייני מפסקול תכנית טלוויזיה ארכאית שמתחלף לקטע סיום עם פתיחה מהפנטת. אסתרקין לא חותם בהשלמה, פיוס או תקווה. האנרגיות הן של שורד וניצוד, מוחה ולוחם. השירה הרוסית המליצית משדרת גם קריעה תרבותית וסוג של געגוע למקום אחר. קיים כאן נסיון מרתק לשחק עם השירה הרוסית ולגרום לה להידמות לסאונד מזרחי. מעניין לדעת עד כמה הביוגרפיה האישית של אסתרקין מעורבת בכפילות הזו ולכן, בין השאר, אלבומו הבא, צפוי להיות טוב אף יותר מזה הנוכחי.

התחושה היא שאסתרקין, בניגוד ללוקץ' עוד מחפש תשובות בעוד שזה האחרון יוצר בתבניתיות. לעתים מוצלחת, בעיקר בכל הקשור להומור, לעתים מסואבת וגסת רוח אבל היציקה היא יציקה, ולפעמים, עושים בתחתונים גם אם מצליחים.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s