ניר שלמה – ביקורת אלבום

ישנם אלבומים, לרוב אלבומי בכורה, בהם אתה שומע קול חדש ולא מוכר, חושב שאתה מזהה בו השפעות מהשפעות שונות אך לאט לאט ומהאזנה להאזנה אתה מבין שמתרקמת לאוזניך יצירה משמעותית, בעלת אמירה וייחודיות ששנים קדימה עוד יעסקו בה יוצרים, מאזינים ומבקרים. אלבום הבכורה של ניר שלמה שייך לנישה הזו"הכוכבים דולקים הלילה/

בוהקים מאי פעם/

אפשר לראות אותם אפילו/

מקרקעית הים" ("לב")

לצלילי הפסנתר הנוגה של איתי שיטרית, מתחיל לגולל באוזנינו ניר שלמה פסיפס מורכב מפיסות כאב, ייאוש, תקווה, אהבה ושנאה כאשר השירה שהיא ספק יבבה חודרת היטב את מעטה הציניות שכה חוצץ בינינו לבין יצירה אישית ומוחצנת. הלחנים של שלמה יחד עם ההפקה המוסיקלית שגם עליה הוא מופקד מרכיבים תמונה טקסטואלית וסאונד מגובשים וממגנטים.

"יש לי חבר/

ואני תמיד שמח/

לזרוק לכיוונו איזו עצם/

אם הוא היה שקט וסבלני/

כל הארוחה" ("כלב")

DSC_8725

יש משהו חנוך לויני בנקודת המבט של שלמה על העולם. הוא אינו רואה עצמו דווקא כקורבן אלא כחלק מהיררכיה מקובעת של מכאיב ומוכאב, חזק וחלש, שורד ונכחד, ולמרות שהגיטרה של שלמה דומיננטית ב"לב" כשיר רוק והביט מוגבר, האינטימיות של "לב" עדיין משתמרת.

"כמו לביאה מתנצלת/

רוכנת מעל קרביים ודם/

מתפלאת איך בכלל/

הגיעו לשם" ("צביטות")

במבט אכזרי אל מערכת יחסים שלמה חושף עצבים חשופים ורגשיים ובמהלכים מורכבים בעיבוד מצליח ליצור כאן את אחד השירים החזקים והעוצמתיים באלבום, שיר שמצליח לשמר תחת השכבה העבה של אגרסיות וכאב שלא מרפה, ניצוץ של חמלה גם בטקסט וגם בדגשים בהפקה המאזנים את הכוח הנדרש כדי להטיח מציאות מדממת בפרצופה של חיית הטרף.

"אני רוצה שיקרה לך אסון/

רוצה שתסבלי/

אני רוצה שיקרה לי אסון/

שתבואי ותנחמי אותי" ("אלימות")

בשיר שנדמה למחווה ל"תאטרון רוסי" ו"תתחנני אלי" של אביתר בנאי מ1997, מגביר שלמה אינטנסיביות ורוק אגרסיבי (גדי פטר נהדר על התופים) שנושק לרוק כבד הוא עובר למתקפה חזיתית היונקת ממאגרי הבדידות והתסכול שמחייבים מענה כועס ועז. שלמה, כמו בנאי בזמנו, לא מייפה את כאבו , לא מנסה לאחל הצלחה או להבריא ולהמשיך הלאה. "אלימות" הוא אחד מהשירים הכועסים ועל כן הקתרטיים ביותר של העת האחרונה: כאשר אתה שומע את המתקפה המוחצנת הזו ואת הרחמים העצמיים המוצגים בהפגנתיות, נותר בך ריק, משתאה ופנוי לחוויה הבאה במונולוג של ניר שלמה.

"לתינוקת הזאת/

יש שני אבות/

אבל רק אחד מחזיק/

אותה בידיים" ("תינוקת")

אז על מה כועס כל כך ניר שלמה? אולי בשיר העצוב והמרגש "תינוקת" טמונה התשובהזהו קטע אקוסטי שמדגיש את הטקסט קורע הלב בו אב שבתו הרכה נפרדת ממנו ומוכנותו להקריב למענה נענית בשלילה כמטרד. שלמה , למרות תחושותיו הקשות מעדיף להפנות את הקשב של המאזין לטקסט חשוף שאינו מועמס ומלווה בשכבות של דיסטורשנים והבחירה אכן עולה יפה.

"אבא/

פגעו בכבוד שלנו/

אתה לא היית/

נותן לזה לקרות/

אבא/

הדרך נעלמת לי/

מתחת לרגליים/

איפה לדרוך?

איפה לדרוך?" ("שוב הרעים")

ניר שלמה ממשיך לעסוק ביחסים בין דוריים והפעם פונה לאב נעדר, בתחינה של מי שאובד עצות, של אדם המרגיש הלום מפגיעה, מבויש מתחושה של חוסר צדק. שלמה לא מאמין בהחלמה של פצעים אלא רק בטיוחם ותחושה זו מודגשת בעיבוד איטי ואמוציונלי, עם מקצב שמזכיר הליכה איטית וכבדה של מי שאסור ברגליו, של אדם שהוא עבד של חוסר הצדק.

"אם תזיזי רק לשנייה/

את זרועות התמנון/

הענקיות שלך/

אני אוכל לירות לך/

ישר בלב" ("הפסדת")

ניר שלמה, בעוצמות ולב שמזכירות את יהוא ירון, יוצא שוב לקרב, למשחק של חזקים וחלשים, של התקפה כנגד האשה הבוסית, הגדולה, החזקה ושוב, הדינמיקה החנוך לוינית המאדירה את האשה המגוחכת על חשבון הגבר הנרמס והאינפנטילי, מתבטאת בטקסט שמעורר לעיתים אפילו אי נוחות.

"הבן שלי יגור/

בלב האי השוקע הזה/

על הכתם הירוק האחרון" ("הילד שלי")

מעניין אם ההשפעה של The End של The Doors על העיבוד מכוונת למשהו אצל ניר שלמה. גם כאן מדובר במסע רווי אלימות ותחושת אבדון מוסרי ופיזי. גם כאן מדובר בשירה/דיבור וגם כאן סוגיית הילד וההורה עומדת במרכז חוויה מיסטית/ סוריאליסטית לא פשוטה להאזנה אבל מרתקת.

"אני בכלל לא כועס/

אני בכלל לא בודד/

אני בכלל לא צריך/

שתגעי לי ביד/

כמו אוויר לנשימה" ("כל הפרקים")

שיר הסיום כבר מגיע ומסביר הכיצד אלבום שלם חלף כמעט ללא מלה אחת מנחמת, ללא מקום מספק לתקווה. הנה זוגתו השירית של ניר שלמה, מרוחקת, כלבה , משעממת, כזו ששלמה מרגיש שהוא חי עמה בפחד. לא במקרה בחר שלמה את "כל הפרקים" לסיים עמו את אלבום הבכורה המרשים והעוצמתי שלו. הוא פשוט הפסיק לחיות בפחד

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s