איתן ארדיטי פוסע מאונה לאונה

גיא טנא

אלבומו החדש של הגיטריסט והיוצר איתן ארדיטי הוא פרויקט בו הוא עצמו אינו מבצע משיריו' אלא מארח מבצעים ומוסיקאים אבל אחראי בעצמו על הלחנים, על רוב הטקסטים ועל נגינה בשלל כלים. מדובר באלבום חורפי שמחזיר אותנו בזמן, שלושים ארבעים שנה אחורה לעולם של שילוב בין פולק לג'אז למוסיקה אמנותית ולמה שנשמע לעיתים כפרוג רוק, אבל רק לעיתים…כל אלה, מקפיד ארדיטי, מעודכנים בסאונד עכשווי.

שיר הפתיחה, "רישום חם" למילותיו של יוסי שריד, כן הוא ולא אחר, שגם מתארח כאן בקריאה משורותיו, מבוצע על ידי כפיר בן ליש, שקנה את עולמו בפרויקט של עילי בוטנר וכעת ממשיך להרשים בביצוע רך לטקסט שאולי מזכיר אך לדעתי אף עולה על "ימים של קיץ" שלו. הלופים והתכנותים של רז בורג מעבירים אותנו דרך הקטע הכלי "חלום" לשירה של רחל המשוררת "במו ידיי". שירן אברהם ממשיכה את הקו החיובי של בחירת מבצעים רגישים שמיטיבים להתחבר לאמת המוסיקלית המעודנת של ארדיטי. למרות סולו גיטרה חשמלית ראשונה של המלחין, הפנים הסופר רגישות של שורותיה של המשוררת המיוסרת שמעולם אהבתה לא הוגשמה, באות לידי ביטוי יפה ובלא מעט עוצמה נשית.

1377611_142461935924197_896010000794378834_n

הניסיוניות מתבטאת ב"לו באת" למלים של חנה סנש (סחתיין גדול על האומץ בבחירת הטקסטים) בו ירונה כספי בחיזוק שלישיית כלי נשיפה, מגישה שיר מורכב המשרת נאמנה את הטקסט הסוער ורב הרבדים. גם "שאט נפש" בביצועה של שירן אברהם אקספרימנטלי במידה רבה, במיוחד בשלישיית המיתרים ובעיבוד לכלי המיתר שמזכיר רבות את שלמה גרוניך הצעיר, הן ב"למה לא סיפרת לי" והן עם "קצת אחרת". הבחירה באברהם דווקא, ולא בכספי לביצוע המורכב הזה מעניינת. הקול והשירה של אברהם יותר נוחים לאוזן ומהווים כאן קונטרסט לעיבוד הזוויתי, על סף המוסיקה האמנותית מודרנית, אך איני בטוח שכספי לא הייתה מתאימה יותר דווקא בשיר הזה, לארדיטי הפתרונות…

פנים קלילות יותר מספק "שיר מגירה" בביצועו של אלרן דקל, שיר ארס פואטי פר אקסלנס שיחד עם החליל הבנסורי של יניב הורביץ והשירה הרכה של דקל, מביא השפעות של ג'אז ישראלי חדש מבית מדרשם של אבישי כהן ועומר אביטל שמשלב אלמנטים של שירי רועים משנות השלושים והארבעים עם אלמנטים ג'אזיים מובהקים. בגזרת ה"להיטים פוטנציאלים לגלגל"צ" נוכל למצוא את "לבד" בביצועו של גדי אלטמן, איש "בוטן מתוק בקרקס", שעם רית'ם סקשן משובח, עשוי בהחלט להמריא ברחוב יהודה הימית ביפו, גם בזכות טקסט קליט אך איכותי של ארדיטי.

הקטע הכלי "יקיצה" מבשר את סוף החורפיות המאפיינת את האלבום ומותח גשרים גבוהים לסוף אביבי עם פוטנציאל להיטי אף הוא – "משתנה" הוא שיר מתוק ומחמם לב, פשוט ואנרגטי בביצוע משותף של כפיר בן ליש ומיקה שדה שמפציעה לקראת סיומו של האלבום. שני המבצעים המנוסים שרים יחד טקסט זמין וברור לכל מאזין באשר הוא ומדובר בהחלט באחד השירים החביבים באלבום שסיפק לי הרבה רגעי הנאה בשבוע החורפי האחרון – כדאי גם לכם! 

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s