ספקטקולר

גיא טנא

דווקא חריקה היא הצליל הפותח את האלבום החדש של דניאלה ספקטור – חריקה חדה, נגררת, שורטת. החריקה הזו מובילה את המאזין, תוך שהיא חוזרת ונחלשת אל תוך "היזהר" : "היזהר/ לא להיזכר בלי סיבה/ מה שרק היה נדמה שלא היה / מעולם" שרה ספקטור ומלווה עצמה בקלידים מדטטיביים ולא בפעם האחרונה באלבום שרה "אל תשלח ידך". הסקסופון של אייל תלמודי מוסיף חוכמה ונדמה שספקטור כיוצרת , כמבצעת וכמפיקה, פותחת שער לעולם רגשי אליו היא מזמינה אותנו, על כל החריקות שקיימות בכולנו, כדי להתנחם, להתמקד, להיזהר ולהיזכר – ספקטור סטייל.

"אגם קפוא" כבר מפגיש את המאזין עם יותר נפח והחוויה לא פחות ממרנינה: הקונטראסט בין האקוסטית העדינה והיציבה של ספקטור לבין התיפוף מלא הרגישות של רן יעקובוביץ', הבנג'ו המדוייק של ערן זמיר, הצ'לו של מאיה בלזיצמן שתמיד מושח את המנגינות אותן הוא מנגן בגוונים של יופי , קולות הרקע שך דן קרפמן ולירון משולם, AKA פלורה וכמובן העזר שכנגד בן ספקטור מתוף הסנר עד הגלוקנשפיל, מייצרים פה שיר שתפור ומהודק באופן מושלם – כזה שמבליט את יכולותיה הווקאליות של ספקטור אך בעיקר, מבליט ומוציא החוצה את אישיותה.

"אברהם" הוא אחד משיאי האלבום אם לא הטוב שבהם – לאו דווקא כי הוא המתוחכם מכולם או המלודי מכולם, אלא משום שהמסר החד שבו, המסר שרואה בהמשך שפיכות הדמים קוצר רואי וטעות היסטורית מתמשכת, מועבר כאן באופן מרגש ונוקב: "אברהם

צילום: זוהר ראלט

צילום: זוהר ראלט

אל תגע בילד הזה

הוא לא שייך

אתה לא רואה

אין זמן

אל תלך שבי אחרי

עמוד עשן

סיפור ישן

תתעורר

לעולם

תחפש אחרי השביל הנעלם

לחזור הביתה \ אתה נלחם

עובד קשה ומשתדל להסתדר

עם מה שיש והכאב שלא עובר

אתה נלחם עוד "

שילוב הטמבורין של בן ספקטור והעוד של ערן זמיר שמתגלה כנגן חשוב מאין כמותו באלבום על האופי אותו מבקשים הספקטורים להנכיח, מביא ליצירה של הפן הבראשיתי, מקראי, קדום, שכמו בשיר הידוע של חיים גורי "ירושה", מקביל ומדגיש את הטראגיות שבנצחיות האלימות האנושית מסיפור האיש, האב הקדמון של העם היהודי עד סיפור זרעו, אלפי שנים לאחר מכן, באותו מקום ובאותם נופים.

אחרי שלושה שירים כל כך טובים, ההאטה חייבת להגיע איפה שהוא – זה לא קורה ב"לווייתן". ההפך, ספקטור ממשיכה לענג בביצוע מרגש, חושפני, אינטימי. משתפת באהבתה וביחסיה ומשתמשת בארמז המקראי של יונה בבטן הלווייתן בהקשר הזוגי, לא מתוך מרמור (כך נראה), אלא מתוך קבלה וההשלמה הזו ניכרת בהפקה ההרמונית והפייסנית שמאגדת בתוכה שוב את ה"קאסט" של "אגם קפוא" ומביאה לשיר מצויין נוסף בפתיחת האלבום השלישי של ספקטור.

כמו אליס מבעד המראה, שרה ספקטור ב" כל הזמן אנחנו שוכחים" על מציאות וחלום, הוויה ודמיון: "תן לי לעצור להחזיק חזק ולזכור". הקלידים של טליה אליאב מוסיפים את החלומיות, הכינור של אבנר קלמר וכלי הנשיפה של טובה ואגנר ועידית מינצר מוסיפים עומק ודרמטיות, על הצ'לו של בלזיצמן כבר מיותר להרחיב וכל אלו יחד עם הגיטרה החשמלית העדינה של דניאל שוהם יוצרים מארג עשיר של צליל, ואולי איזה סולם דו כיווני בין הממדים, כזה שאינו קיים באמת אך בעת ובעונה אחת, אליו כולנו שואפים. עוד אבן חן באלבום של ספקטור.

לא הוגן הוא הדבר אבל "פעמונים" החינני בו מתארחת עינב ג'קסון כהן, מחוויר מעט לעומת הפתיחה הנהדרת של האלבום. ספקטור חוזרת "לסורה" עם "רעם תותחינו", אחד משירי האהבה היפים ששמעתי לאחרונה: "רעם תותחינו/ על מה אנחנו מדברים/ אתה מבלי לדעת/ שובר מבלי לגעת/ בגוף שלי/ את כל העצמות" מתחיל רק את המסע וכאשר תאזינו, תוכלו לשמוע בעצמכם לאן מתקדם השיר הקסום והחלומי הזה, שנישא מעלה בסיוע החצוצרה של ספי ציזלינג והטורומבון של יאיר סלוצקי.

משיר הנושא "כל הדברים היפים באמת" לא "נפלתי", אליו דווקא לא הצלחתי להתמסר, למרות ששירלי קונס, אחת מהמבצעות הנפלאות שיש לנו כיום, מתארחת בו. הטקסט קצרצר, ראשוני, שלו ומתוק, עמוק מבחינה מסוימת אבל לא מסעיר ונוטה לחזרתיות יתר שלא עושה עמו חסד.

"באונקולוגית" מתארת ספקטור את החוויה האישית הקשה שעברה עם אמה, עירומה מאחורי פסנתר ותו לא. כמו אצל תמי ענבר, שאנן סטריט, אליוט ועידו מימון, כמו אצלי, המחלה הנוראה מעמיקה שורשים לא רק בגוף החולה של יקירינו אלא גם בנשמה הסדוקה שלנו, אשרינו שהגענו לבגרות כזו בה יוצרים יכולים לשתף בכשרון כזה וברמת אינטימיות כזו את מאזיניהם בכאב כה טרי ודלוק.

"כל הדברים היפים באמת" מביא את דניאלה ספקטור לפסגות חדשות – היא בשלה יותר, איכותית יותר, נגישה יותר. כמפיקה בשיתוף אישה בן וכמעבדת בשיתוף רבים אחרים, היא יוצרת כאן מסגרת גמישה וסובלנית לטקסטים מצויינים ולחנים קסומים וזהו בהחלט אחד האלבומים היפים שמנפיקה לנו 2014 רגע לפני שהיא גוועת, שירתה של הברבורה דניאלה ספקטור. 

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s