Black Guru- Sun and Moon

גיא טנא

חדווה גדולה. כך בצמד מלים אסיים את הביקורת של האלבום השני של Black Guru. Sun and Moon מביא בשורה רעננה למוסיקה הישראלית ויש בו כל כך הרבה יופי, כישרון, פרספקטיבה נכונה וכיף – כדאי שנתחיל?

ארבעה ימים בכלא בגמביה הובילו את יאיר השחר, בן אילון וחבריהם ליצירת ההרכב Black Guru שאליו הצטרפה הזמרת דניאל קריאף, יחד הם שיתפו פעולה עם Omar Pene Doudou N'diaye Rose, Didier Awadi ואומנים מרכז אפריקאים אחרים. שיר הנושא הפותח מפגיש את דניאל קריאף שתתגלה בהמשך האלבום כזמרת מחוננת ומגוונת עם עומאר פנה הסנגלי והשניים מחליפים מעברית לסנגלית בשיר עדין שמציג מצד מערב את הקונטרבס של גיא לוי עם הפרקשנס האפריקאים של בן אילון ומציגים את הפיוז'ן או האקלקטיות שעומדת במרכז הביטוי המוסיקלי של האלבום כולו.

ב"בוא תבוא", קריאף כבר נשמעת אחרת לחלוטין – הקול חזק ואסרטיבי, גולש יחד עם העיבוד צפונה לכיוון ההשפעות הערביות על המוסיקה האפריקאית בעיקר אבל גם אלו על הישראלית. כמעט תמונת מראה מוסיקלית לרוך של השיר הראשון ועדיין כיף גדול ומסוגנן מאד.

"אברהם" נע בין המוסיקה מאלג'יריה ומאלי שהביאו לנו Tinariwen לבין המוסיקה המרכז אפריקאית המהדהדת דרומה יותר. זה שהשיר בעברית כבר הזכרתי? אז זהו- BG מצליחים למצוא את החיבור בין עולמות שונים ומרוחקים ולנוע בטבעיות על החיבור הזה. ידיד צעיר שהאזין לאלבום אמר שנדמה שהלהקה מצאה ישראל אחרת, במקום אחר ויוצרת ומבצעת משם. 'יש הרבה יופי במה שאותה אומר', השבתי, ואכן האמירה הזו סייעה לי להבין מדוע אני כה אוהב את האלבום – יש בו מפה ויש בו משם, והכל אחד. אם תרצו למקם את סגנון השירה של קריאף הייתי ממקם אותו במשולש דמיוני של ריף כהן, יעל קראוס ודניאלה ספקטור, עם הכוח והיצירתיות, העומק והגוון בהתאמה… a0014750427_10

האנגלית מצטרפת ב Cashew Tree כאשר קריאף שרה מרחפת בעוד בן מנגן על ngoni (כלי הקשה אפריקאי) ועל דלעת ויאן אילון על הגיטרות ודנה רוט הבסיסטית מספקים פסקול חינני וקצר לממתק אמיתי. "תלתלים" ממשיך לענג: החבורה לא בורחת מניחוחות מזרח תיכוניים כתוספת לסאונד הסנגלי שאותו הם יוצרים. איני יודע מי הנמענת של השיר אבל האהבה והעדנה, השובבות והחן בולטים וכתובים בכישרון עד שאני כבר מובך בעצמי מן המחמאות הרצופות.

Freedom , שמבוצע יחד עם Sabar Ensemble הסנגלי בהובלת Doudou N'diaye Rose שגם עזר בכתיבת הקטע מהווה מחווה לתוף הסנגלי ומוביל אותנו ל Little Hand שיחד עם סימפול, שהקליט יאיר שחר בחדר קטנטן ושירה בעברית של קריאף יחד עם שירה בצרפתית של Didier Awadi, מביא לנו את הקטע המורכב והצבעוני ביותר באלבום. ההיתוך הזה בין השפעות של רוק, מוסיקה ערבית, ראי, לאונג', מוסיקה אפריקאית של הסאב-סהרה ומה לא, מגיע לאיזון עדין וכיפי לעילא.

"עקבות בחול" מכין את הקרקע לסיום ומתחבר שוב למינימליזם. גיא לוי מצטרף גם להלחנה הפעם של בן אילון והקול החשוף של קריאף שר לנו על עקבות שנמחקו בחול ורצון חזק להישאר בטוב. "תגיע", הקטע החותם את האלבום טומן הפתעה בחובו כאשר אנחנו מקבלים פצצת אנרגיה של רוק ומוסיקת נשמה שנסגר בפראזה ווקאלית ששואבת אולי ממקורות יהודיים, לפחות בניגון, "תגיע אל גגי תגיע אל לבי" ובסולו גיטרה קצרצר ובלוזי.

האלבום של BG הוא יציאה אדירה שמזכירה בחידוש וברעננות שלה את האלבום של ריף כהן מלפני שנתיים – יש בו כל מה שצריך ולשמחתי חשתי בו גם רעב להמשך יצירה והרבה שנים של מוסיקה טובה שמעוררת, כמו שכתבתי, חדווה גדולה. 

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s