חגיגה בקול ערב

גיא טנא

כאשר סגיב כהן היה עודנו ילד בפרדס חנה בסוף שנות השבעים ותחילת שנות השמונים, הסאונד המיוחד והרענן של "צלילי הכרם" עם דקלון, בן מוש וחיים משה הצעיר כבש את אוזנו. היום, כאשר דקלון (יוסי לוי) כבר קיבע את מקומו כאחד המוסיקאים המשפיעים ביותר של אותה תקופה וכאשר סגיב כהן כבר עבר כברת דרך בהתפתחותו כמוסיקאי עם אלבום פיוטים מצויין, הפקה ושיתוף פעולה עם גלי עטרי וקאבר מבריק ל"איך זה שכוכב" של כספי בפרויקט הנהדר של נדב ביטון "שני צדדים למטבע", השניים נפגשים לשתף פעולה ב"פרח המדבר", אלבום חגים קלאסי, מלא קלאסיקות לצד שירים חדשים ושילוב קולי ערב לאוזן.

אחרי שיר הפתיחה המקורי והמקפיץ  "פרח המדבר" , שיר מחווה בו מכבד סגיב כהן את חברו הותיק ורב הזכויות בקולאז' גדוש שמות שירים ותחושה כפרית אינטימית של ישראל של שנות השבעים המאוחרות, מגיע החידוש ל"ילדה קטנה במזח" של אהובה עוזרי מ1976 מעובד בקפידה וביצירתיות על ידי נדב צרויה שמצליח למזג את הסאונד של המקור עם הפקה עדכנית. הבוזוקי של יוני קובני והחליל של דוד דוידוב מוסיפים עיטוריות וצבע מדליקים.

"בואי", במקור של בעז שרעבי מאלבומו הראשון (1971), מצליח לרגש, ועל הדרך לראות עד כמה מושפע כהן בשירתו משלומי שבת, כמו דור נרחב של מבצעים כיום. הטקסט היפהפה של תלמה אליגון רוז הכולל שורות כמו "בואי שלא על מנת ללכת" ו "הלילה חזרתי אליך בתשובה" מאפיל עם זאת על הפקה מוסיקלית מעט משעממת לטעמי של צרויה ונדב ביטון שבחרו במינימליזם וחבל. דקלון וסגיב כהן

עוד שיר של תלמה אליגון ובעז שרעבי (במקור מהאלבום השלישי 1974), "מוכר הגרעינים", תמיד היה מוצלח אבל העיבוד וההפקה הרוקיסטית של ביטון וצרויה מצליחים לאתגר ולהעצים את הקולות של דקלון וביטון שבדומה לשרעבי, מצליחים להביא לידי ביטוי את העוצמות הקוליות שלהם גם ברוק רענן וחריף כזחוק.

את חטיבת בועז שרעבי באלבום, חותם השיר "חידה את לי" למלים של עודד ספיר ולחן של אביהו מדינה ( האלבום השני, 1973). גולן קולש בכלי הקשה ופדי אשר על התופים, מנהיגים כאן לצד שירה זכה ואינטיליגנטית של דקלון וכהן את אחד השירים המוצלחים והסוחפים באלבום.

את "כסאח" או "לשיר בקול ערב" של אביהו מדינה מתוך הסרט " כסאח" של הבמאי חיים גיל , בביצועם של דקלון וחופני כהן, אני זוכר היטב מצפייה בקולנוע כנער צעיר. הסרט עצמו נזכר מאז בעיקר כסמל אבל תרומתו בהעמדת המוזיקה הים תיכונית במרכז הבמה, הנה משמעותית וברוכה. יחד עם הכינורות של רוניוס השיר נשאר שיר מצוין וניכר כי דקלון וכהן נהנים לבצעו בלי וריאציות מיותרות וטוב שכך.

"תן סימן" הוא שיר אמוני עדין למילים של כהן ושי אלמגור ובלחן של כהן. זהו שיר שייכנס להרבה לבבות ויעלה על מגוון במות, החל מטקסי בית ספר ועד הופעות מול מנטורים כאלה ואחרים. תרשמו. גם הכתיבה של יוני רועה, תמיד מיוחדת, מקבלת כאן במה בחידוש ל"נוגע ופוגע" ובו דקלון וכהן מרשימים בשירה רבת ביטוי ומודעת היטב לפגיעות שחש הדובר בשיר. בחידוש לרונן עניא מ-1996, שלום מור מתארח בטאר פרסי ויחד עם האקורדיון של נדב ביטון מוסיף ארומה מיוחדת לשיר המוצלח הזה.

"המורי הזקן" , הלהיט הותיק, מקבל טיפול עשרת אלפים עם התכנותים של שחף שוורצמן, מאור שושן ונדב ביטון, ויחד עם המפוחית של שלום מור והביצוע החד והמהוקצע, בייחוד של דקלון והגיטרות המדוייקות, יש כאן בונבון אמיתי לקראת סיום האלבום.

השניים מציעים גם מחרוזות כדרכו של דקלון באלבומיו, ביצוע ל"צלצולי פעמונים" של עוזרי, שלצערי לא יכל מראש להתמודד עם הביצוע המקורי הנפלא, שיר חתונות כ"יעלת החן" וביצועים נוספים ל"חסידה צחורה" של "צלילי הכרם" ולפיוט "שבחי".

מי שרוצה למצוא חידוש או ריענון במוסיקה הים תיכונית לא ימצא אותם כאן במוצהר. ההפקה המוסיקלית כאן מכבדת במודע את גרסאות המקור ואת היוצר הותיק מבין השניים שמובילים את האלבום. מה שכן יש כאן, ובכמויות, זה טעם טוב, קולות נהדרים, והפקה מבטיחה ומקיימת כתמיד של נדב ביטון ולצידו אסף צרויה.

"פרח המדבר"- חגיגה בקול ערב. 

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s