העולם אבד מזמן \ ועדת חריגים

מאת גיא טנא

"העולם אבד מזמן" הוא אלבום הבכורה של הלהקה שכוללת את הסולן והגיטריסט יובל הרינג ,הבסיסט דן פביאן-בלוך ("אנטיביוטיקה") והמתופף יובל גוטמן. האלבום הופק מוזיקלית על ידי קייל "סליק" ג'ונסון שעבד בין היתר עם Modest Mouse ."כשהטילים יפלו ברחובות תל אביב/ איך נתלבש ולמה אז נקשיב/ ואיך נשרוף את הזמן עד אז/ כשדיזנגוף סנטר יקרוס אל עצמו/ והעיר בתוך עיר תיעלם אתו" (אודיסאה).

עטיפת האלבום

עטיפת האלבום

האודיסאה או המסע של יובל הרינג, הסולן וכותב החומרים של הטריו "ועדת חריגים", אינה רק מסע פנימי או מסע בין ישראל המיוזעת לאנגליה של הצליל הקריר שנע בין שו גייזינג לרוק גזור ומהוקצע, אלא בעיקר מסע בזמן אל עבר שנות השמונים, בהן סוף העולם מגיע בצורה של מלחמה קרה בין שתי מעצמות מתנשאות, היה עניין סביר ולא מופרך. כשהרינג שר "בוא נחיה את היום כאילו זה אתמול" הוא מראה גם געגוע לתקופת נערותו/ ילדותו בה הצלילים שהוא מיטיב כל כך לשכשך כבר היו נחלת העבר.

"צנע/ צנע ורזון/ על קו התפר/ כולם רוצים את זה" (קצף על המים)

הניים דרופינג מהאייטיז יכול להתמשך מכאן ועד הביקורת הבאה אבל נדמה שהייחוד של "ועדת חריגים" הוא הצבע של הצליל שיש בו מן הטירוף והעוצמות הישראליות ובוודאי כאשר הרינג משתמש במלה הכה טעונה "צנע" ובאימאג' הישראלי כל כך "קצף על המים" שאולי מחליף את "ריח המלוח על המים" המיתולוגי. מבחינת נגינה, התחושה היא של ביצוע הדוק, חותר לפריצת גבולות אך יחד ובכוח. יובל גוטמן בתצוגה נפלאה על התופים.

"היי/ בואי נהיה כלום/ נפרוש מבית הספר/ ונישן בצהריים" (זה בסדר לפחד)

האפלולית מעט מתפוגגת ב"זה בסדר לפחד" עם השורה היפיפייה "נדליק את האור בכל החדרים של ילדותנו", עם טמפו מהיר ותחושה של קבלה, של השלמה ושל נסיון להרים דגל של טוב גולמי גם במדמנה של מי שנדרש לעמוד מול ועדת חריגים פעמים רבות בחייו.

"בואי נשכב על החוף/ בואי נשכב על הבטן/ כמה שיותר עמוק/ אם נתאהב זה בסדר/ כי אין מחר/ והעולם אבד מזמן" (העולם אבד מזמן)

העלייה הרגשית בערבון מוגבל ממשיכה גם בשיר הנושא עם משהו רוקנרולי שמתגנב לאולד ניו וייב של הרינג ולהקתו. האפוקליפסה עומדת להגיע כל רגע והתחושה המיוחדת היא שכמו אצל דונלד פייגן, הרומנטיקה יכולה להימצא גם ברגעים האלה. יש משהו מחמם לב בידיעה שדווקא השיר הזה, הקצבי, הרומנטי נבחר להיות שיר הנושא של אלבום שמביט על החיים מזווית עגמומית משהו.

"יורדים למרתף/ המחתרת היום/ לא מה שהייתה/ מה אני כבר יודע" (אין נחמה לדועכים)

קשה שלא להניח שיש איזשהו קשר בין השיר "אין נחמה לדועכים" לבין שאריות המחאה החברתית ושרידי האחדות מקיפת הכל שנעלמה במהירות השיא. "הזר יירגם" קובע הרינג במין מודעות חברתית רגישה במיוחד שאף היא נטולה/ מושפעת/בהשראת הנטייה לעסוק בחריגות ובחריגים של אותן להקות גדולות מהאייטיז שכמובטח לא ננקוב בשמן. יש משהו כובש בדרך שבה קולו העגמומי והמרחף של הרינג שר על קשיי הקיום וקמילה של השאיפות לצדק. לכשעצמו, הביצוע אמין ומושך.

כמעט תשע דקות וחצי אורכת הרצועה "כמו לחזור הביתה", בין "דוהים" לבין "חולמים" הטקסט קצר ופניו אל בית, אל נעורים וילדות שמתרחקים ללא שוב. השירה מרחפת, סוריאליסטית כמעט. המיקס של קייל ג'ונסון גורם לטריו של גיטרה-בס- תופים להישמע כחומת צליל עבה, עמוקה ועשירת רבדים. אולי דווקא בקטע הזה, ממועט הטקסט, אפשר להתחבר באמת ובתמים למטען שסוחב אחריו הרינג ומגיש לנו אותו כאן עטוף בענני עצבות.

צילום: גוני ריסקין

צילום: גוני ריסקין

"בלילה ילדות יפות/ משחקות במכשפות/ תסתכלו כולם כבר כאן/ לראות איך הן רצות" (מכשפות)

מעניין לדעת אם הרינג נזכר בLady Madonna של הביטלס ובשורה see how they run. יש בשיר החותם את האלבום טביעת אצבע ילדותית אך לא בנאלית. "מכשפות" הוא מסוג השירים שגורם למאזין לרצות ולהתחבר למשחק, לריצה, ליופי הזך של הילדים, בדרך שרק המוסיקה והאומנות יכולה לתווך.

אם שמים בצד את הסאונד המאוד אופייני ללהקות הניו וייב של האייטיז, בעיקר באנגליה, שמתבטא הן בנגינה והן בשירה, ומקבלים את הלגיטימציה של אומן להיות מושפע ולבטא השפעה זו ביצירתו, אנו מקבלים מ"ועדת חריגים" במפתיע אלבום קומוניקטיבי למדי, שמנוגן היטב וכתוב בצורה מושכת ולא מתנשאת- מוקש תמידי בדרך של האינדי להצלחה. השירה של הרינג אינה דומה למה שנעשה כאן בארץ זה זמן רב ויש לי בהחלט את הכלים, הזדמנות והמניע להמליץ בחום על "עולם שאבד מזמן".

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s