כנסיית השכל והתזמורת האנדלוסית אשקלון \ הבית כה רחוק

מאת גיא טנא

באלבום האולפן השישי של "כנסיית השכל" הלהקה משתפת פעולה עם עשרים וחמישה הנגנים של התזמורת האנדלוסית אשקלון במה שנשמע למאזין הממוצע של הלהקה, אך טבעי. גם האנדלוסית וגם הכנסייה משלבות מזרח ומערב והתוצאה עוצמתית ומענגת גם יחד.

הבית כה רחוק

הבית כה רחוק

נגן הקאנון של התזמורת, אלי אביכזר כתב את המוסיקה לקטע הפותח "אליהו", קטע מלא שמחה שפותח את הצליל הערבי הדומיננטי באלבום. ב"מעל הים" למלים ולחן של רן אלמליח, הכותב הקבוע של הכנסייה, מובא ציטוט מתוך "כשוות חביבי" של מוחמד עבד אל ווהב והמלים של אלמליח מחברות את המאזין לרחובות השוקקים של יפו ולחיבור בין הווה לעבר בשורות יפהפיות כגון "אפילו בדגים שוחים בנהרות/ יש זכרון של ים, זרמים ומצולות". החיבור המופלא וארוך השנים בין הכותב והמלחין אלמליח לבין המבצע יורם חזן לא מכזיב גם בפתיחת "הבית כה רחוק".
עבד אל וואהב מצוטט גם ב"האהבה שלי" (מתוך "זאהר אל כאלד") ורן אלמליח בכתיבה קלאסית של הכנסייה עם טקסט שנראה פשוט לכתיבה מצליח לדייק ולשלב שפה גבוהה וסלנג בשיר אהבה ודבקות מרגש. "האהבה שלי" מופיע בגרסה אנדלוסית בסיום האלבום בשירתו של בנימין בוזגלו, סולן הבית של התזמורת, שמפליא לבצע את הטקסט הנהדר של אלמליח לצד נגינה מלאת שמחה הכוללת ציטוט מתוך "וואחד אל ג'וזיאל" מתוך האלא האנדלוסית (נובה קודאם ג'דיד).

עם ציטוט מתוך "אנא דיני דין אללה" של עבדסאדק שקארה, חזן מלחין למילים של אלמליח ואהוד בנאי ככותב אורח את שיר המאבק החברתי של הדיסק, שיר שנדמה שממלא את האלבומים העבריים בשנה האחרונה."נשפוט את השופט/ נשחט את השוחט/ נפיל את ראש העיר/ תכניס מטבע, יש לך שיר" שר חזן בשיר שכולו חגיגה מוסיקאלית מלאת רגש עליה גם הטקסט החתרני לא מאפיל.
ב"הוי ארצי מולדתי" של רן אלמליח (כמובן שההקשר לשירו של טשרניחובסקי קיים ומביע מחאה על תקווה שאכזבה), תוקפת הכנסייה בכל הכוח את אי הצדק החברתי אנושי: "הוי ארצי מולדתי את מדממת / ושולי שמלתך קרועים/ ילדייך עבדים" שר חזן מנשמתו של אלמליח המתאר ישיבה בשדה תעופה רחוק על דגם נהרות בבל שם ישבנו וכו'.

מוחמד אל מוקאלדי כתב והלחין, אמיל זריהן, הסולן הראשי של התזמורת תרגם לעברית עבור קוראי המלים וריימונד אבקסיס מבצעת יחד עם חזן את "עלאש קטעוכ יא וורדה?" ובעברית "למה קטפו אותך יא פרח?" באחד הקטעים הסוחפים והרומנטיים ביותר באלבום.

צילום: רונן טל

צילום: רונן טל

ביצוע מרגש מספק חזן ל"ילדתי" של זוהר ארגוב למלים ולחן של ציון שרעבי הכולל ציטוט של קאמל מסעודי מתוך "אשמעה". המלים של שרעבי יושבות בול על המבע המוסיקלי והטקסטואלי של "כנסיית השכל" ונדמה, שמלבד המחווה לארגוב יש כאן ניסיון נוסף להתחבר לעבר, והפעם העבר המוסיקאלי הישראלי. לשמוע את השיר של ארגוב בליווי האנדלוסית ובשירה הדרמטית של חזן מהווה חוויה של ממש.

רק סמלי הדבר ש"תני לי" הטקסט של שמעון אדף, המשורר האדמוני שמהווה אחד מהסמלים לאלטרנטיבה השדרותית לתרבות המיינסטרימית הישראלית של שנות התשעים הוא זה שמתוכו מובאת הכותרת לאלבום: "הבית כה רחוק/ לא נוכל לעולם לחזור" והוא זה שקובע שהגעגועים עבור האמן הם העיקר ואילו שיבה הביתה למה שהיה וחלף, אינה אפשרית אלא רק ע"י געגוע וביטויו באומנות ובחלומות. אותם געגועים, המוקדשים למקום אחר, באלג'יר הרחוקה, מובעים ב"ווהרן,ווהרן" הסיפורי והמריר למלים ולחן של אחמד וואהדי וח'אלד חג' איברהים. יפה לראות כיצד הכנסייה מתחברת ובונה גשר למקורות המוסיקאליים של האנדלוסית ומקיימת קשר דו סיטרי עם השותפים הייחודיים לאלבום.

"הבית כה רחוק" הוא תיעוד של עבודה מרתקת בין שני גופים אמנותיים רחוקים וקרובים מאד כאחד. תום כהן, המנצח הראשי, המנהל המוסיקלי והמעבד של האלבום יחד עם "כנסיית השכל", היטיב למתוח את החוטים המקשרים הנכונים בין זעקת הרוק הטמונה בשירים של אלמליח ובקול של חזן לבין גוף הנגנים המשולב שלו ממערב ועד ובעיקר, מזרח. למעט מספר רצועות בהן החיבור לא צלח ובאמת מדובר במספר מצומצם, התוצאה מרשימה ומענגת.

תגובה אחת ל-“כנסיית השכל והתזמורת האנדלוסית אשקלון \ הבית כה רחוק

  1. "אהבה שלי " יופי של שיר לחן וביצוע.
    אני ממתין להופעה שלכם בצפון הארץ.

    שנה טובה.
    שתצליחו.

    ארז

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s