מריונטה סול – ארבע רוחות

מאת גיא טנא

לפני ארבע שנים, הוציאה הלהקה הבאר שבעית "מריונטה סול" את אלבומם השלישי והראשון שיצא לחנויות "עיר הפועלים" והרשימו בסאונד ייחודי ומקורי. "ארבע רוחות" מציג בפנינו להקה בוגרת יותר שעשתה בחירות משמעותיות גם מבחינה סגנונית וגם מבחינת תכנים. האם ההימור הצליח? אני לא משוכנע..

אמיר גרומן ועידו קרוב, הכותבים של רוב החומר והשלד מאחורי "מריונטה סול", בחרו לא להתמסר לסאונד הקר והגועש של "עיר הפועלים" ומציגים ב"ארבע רוחות" גיוון סגנוני שלא תמיד תפס אותי: "רץ על הקו המת/

עטיפת האלבום

עטיפת האלבום

רב מחבלים במצולות כורת/

זז עירום ומתפצל/

רב גחונות בעתיקות זוחל/ אל סבריאל"

 קטע הפתיחה "סבריאל", שנמשך כשבע דקות הוא קטע ערטילאי, מאיים uלא ברור שאינו מתאים לדעתי לפתיחה של האלבום. אם הלהקה רצתה לפתוח במשהו שמקשר אותה לאלבום הקודם וגם אם לא, מדובר ברצועה בעייתית מבחינת משיכת המאזין להמשיך ולשמוע את האלבום. גם "אני רוצה אותך" ממשיך את המגמה של התשת המאזין בפתיחת האלבום- שמונה וחצי דקות בהן לטקסט יש תפקיד משני שנבלע בדיסטורשנים ואנחנו מסכמים כמעט שש עשרה דקות של פתיחה שהייתה מתאימה יותר לסיום של אלבום מבחינת האנרגיות הנדרשות מהמאזין להתמסר ליצירה.

 "כמו ריח של יוני טהור/

כמו חזיונות של עמים רדופים/

הן סופן של גבעות העלמין"

 ב"גבעות העלמין" עם שירתו המפתיעה בבלדה של אמיר גרומן, מצאתי חיבור ראשון לגלגול הנוכחי של "מריונטה". יש משהו שאנסוני בשיר הזה ויחד עם זאת אפס אחוזי מתיקות. הטקסט והלחן צורבים באותה מידה ואפקטים כאוטים מתמשכים משלימים שיר רדוף רוחות ויוצא דופן.

 "הקיץ כבר עבר מזמן/

הניח את פצצות הזמן/

 והתרסק אל תוך גגות הבניינים"

"הקיץ" מביא בשעה טובה את הסאונד של "עיר הפועלים" שבלי בושה, מודה שקיוויתי שיישמר במהותו באלבום הנוכחי. שורות הפתיחה המהממות בכוחן מקיימות עם זאת את השינוי בגישה לביצוע והגשת השירה של גרומן – יותר "ידידותי" למאזין ויותר אקספרסיבי. שיר דרומי אמיתי ואחד משיאי האלבום בעיני.

"עכשיו אני רוצה לנשק לך ת'רגליים ולמעוך את הלב על החול הקדוש" שר גרומן ב"הכלב שלך" בעוד רצועה שמהדהדת את הסאונד של "מריונטה" מהאלבום הקודם וכוללת טקסט מתורגם מ- I Want to be Your Dog של איגי פופ והסטוג'ס. השילוב של הסאונד המזרחי מהגיטרות של קרוב והטקסט הכל כך בוטה וחזק מביא לתוצאה מרשימה ומיוחדת.

 "פעמוני בית הספר שוב מצלצלים/ מהדהדים אבל הכיתה ריקה" שר גרומן בשיר הנושא "ארבע רוחות" ומכניס את המאזין למעטפת אלקטרוניקה חמימה וסוריאליסטית שבה חלומות והחמצות נושקים זה לזה ושאיפות למרחקים נותרות בגדר שאיפות והוא נשאר לשתות משהו לפני "פרוץ המהומות", טיל על באר שבע או כל פורענות אחרת..ארבע הרוחות הן עדיין פוטנציאל וזה מה שניכר שחשוב לגרומן וקרוב. מריונטה

"עכשיו אני עושה לך בור בתוך הלב/

אני נבלע ברצפה ונופל דרך/

 כל קומות הבניין"

ב"1999", לאחר דגימה מ"מנהרת הזמן", סדרת הטלוויזיה המיתולוגית, נשמע רוק אגרסיבי וקצבי וטקסט על אהבה הרסנית שנדמית כהשתלבות בראייה העגומה של גרומן וקרוב את המציאות. "אם יש עוד סיבות הן כבר לא חשובות היום/ צולל נעלם וטומן את הראש בחול". את הביצוע ל"הכעס" של "רוקפור" (רשת פרפרים,1991) הקליטה "מריונטה סול" לרגל סדרת מחוות מיוחדת בהופעות של הלהקה הותיקה. המלים של טל גורדון והלחן של אמיר צורף מושרות בעדנה וחספוס גם יחד. העיבוד כמעט אקוסטי בבחירה מפתיעה ומעניינת של גרומן וקרוב.

לא הכל הלך באלבום החדש של "מריונטה סול" והאמת היא שהציפיות היו גבוהות מאד, אולי מדי, לאחר "עיר הפועלים" שהיה כל כך ייחודי. "ארבע רוחות" הוא ללא ספק אלבום טוב שסובל בכמה נקודות מרמה לא אחידה ובחירות שגויות לטעמי. עם זאת, מדובר באלבום חזק ומומלץ.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s