תגובת שרשרת

הפרק הקודם של תגובת שרשרת הסתיים בשיתוף הפעולה הנוכחי בין ארקדי דוכין לעלמה זהר והנוכחי ייפתח בקאבר שלה ל"שחרחורת". הביצוע הזה הופיע בפרויקט "שני צדדים מטבע" שיצא לפני כשנה ונועד לחבר בין הרוק הישראלי למוזיקה הים-תיכונית. השיר שהופק ע"י נדב ביטון לא יצא כסינגל, אבל בעיניי הוא דווקא אחד המוצלחים שהוקלט במסגרת האלבום. 

"שחרחורת", זכה במהלך השנים לבביצועים ע"י המון אמנים ביניהם אסתר עופרים, עפרה חזה  וזהר ארגוב אבל אחד הזכורים הוא העיבוד של הברירה הטבעית. לפני כשנתיים שיחררה הלהקה את אלבומה ה-12, "בסוד תפילת ערער". הסינגל הראשון שיצא מתוכו ואחד הבולטים הוא עיבוד מחודש נוסף יחד עם הזמרת ההודית, ליאורה יצחק. מדובר ב"הלילה", טקסט יפהפה שכתב ארז הלוי בתחילת שנות ה-70 

הקול המהפנט של ליאורה יצחק נתן לה את הזכות להשתתף בהקלטות רבות כמו הפרויקט של עידן רייכל ו"פעמון" של עדי רנרט, אבל רובנו מזהים את הקול שלה דווקא בזכות השתתפותה באלבום חומר מקומי של "הדג נחש". יצחק מככבת כאן בפזמון של אחד הלהיטים הגדולים שיצאו מאותו אלבום, "חליפות":

מי שראוי לקרדיט רציני על ההצלחה בתחילת הדרך של הדג נחש, הוא לא אחר מקובי אוז שאימץ אותם ללייבל שלו לבנטיני והשתתף בהלחנה של חלק מהשירים. באותה תקופה "הדג" אפילו שימשו כלהקת החימום של טיפקס. אחד השירים הפחות מוכרים של הלהקה, אבל בין הגרוביים שהופיעו באלבום הבכורה, הוא הרצועה הלפני אחרונה שבה התארחו הרביעייה הפותחת, כושי כלב קט וקובי אוז בעצמו. לא מפתיע שהרצועה הזו קיבלה את השם "ג'אם": 

לפני כשנה, קובי אוז התארח בשיר של רוני ידידיה שנקרא "חמש לפנות בוקר". מדובר בסינגל הרביעי מתוך פרויקט מיוחד שהקדיש שדרן הרדיו הוותיק לשירי אלתרמן ובו אירח אמנים נוספים ביניהם פיטר רוט. מעבר לקריירה הרדיופונית ב-88fm, רובכם כנראה זוכרים את רוני ידידיה משיר הנושא של התוכנית "קשר משפחתי", אז הנה עוד הזדמנות ליהנות ממנו כזמר:

רוני ידידיה הוא לא הראשון שביצע את "חמש לפנות בבוקר" של אלתרמן, כבר ב-78 שלמה יידוב הקליט אותו עם לחן אחר. השיר הופיע בתקליט הבכורה של שלמה יידוב, הפעם הראשונה וחוץ ממנו הופיע שם גם הלהיט הנצחי "ימים לבנים". במקביל ליציאת התקליט, יידוב היה שותף בתחילת הדרך של השלישייה "צליל מכוון", איתה הקליט מחדש את "ימים לבנים" בביצוע שהפך למזוהה יותר אמנם אבל ממש לא נופל מגרסת הסולו 

בתקליט הבכורה, ניגנו כמה מהנגנים הגדולים של הדור ההוא –  יוני רכטר, שם טוב לוי, אפרים שמיר, אלון הילל, אהרון קמינסקי ומאיר ישראל, קבוצת נגנים מתוך התזמורת הפילהרמונית, לא פחות ושם טוב לוי שמוביל אותנו לשיר הבא. שנה לפני שניגן בתקליט של יידוב, יצא התקליט היחיד של "ששת" שהיווה פריצת דרך לרוק המתקדם בישראל. רובנו זוכרים ממנו בעיקר את "בלילות הסתיו" שכתב דוד פוגל והלחין שם טוב לוי בעצמו שמפליא כאן כהרגלו בביצועי החליל: 

חוץ מלוי מי עוד בלטה כמובן בהרכב המיתולוגי הזה, היא יהודית רביץ. אחרי כמה קלאסיקות, נעבור דווקא למשהו חדש של יהודית רביץ איתו נסיים את "השרשרת" להפעם. לפני כחודשיים שיחררה רביץ אלבום חדש בהפקתו של ברי סחרוף. מתוך "סופות של חול" בחרתי את "לכי אל הים " שמזכיר ימים בועטים יותר בהם רביץ החלה לסלול את הדרך לרוק הנשי בארץ:

כרגיל, יש לנו קצה לאופן בו יתחיל הפרק הבא אבל גם לי אין מושג איך הוא ייגמר. מוזמנים להתחיל לנחש…

—————————————————————————————————————————————————-

פרק ב' – קרבות תרנגולים עם הגב

כזכור, את הפרק הראשון של "תגובת שרשרת" סיימתי עם "קרבות תרנגולים" של ערן צור והפעם אפתח עם הקאבר שלו לקלאסיקה הכי גדולה של אלי מגן, "עד סוף הקיץ". השיר המקורי בוצע ע"י מגן ב-1972 כחלק מהסרט "שתי דפיקות לב" וערן צור חידש אותו בפרויקט הראשון של "עבודה עברית" 

חוץ מהעובדה שניגן בס וקונטרה בס עם מיטב האמנים כמו אריק לביא,ענבל פרלמוטר,שלום חנוך וחווה אלברשטיין, אלי מגן הוא מבצע מצוין שהפגין את כישוריו כזמר בלהקות "אחרית הימים ו"כיף התקווה הטובה". האלבום האחרון שלו, "סימנים" משירי מירון ח.איזקסון יצא ב-2004, מתוכו יצא סינגל מצוין בשם "לזכור". חוץ מברי סחרוף וורד קלפטר, מגן צירף כאן לתפקיד הצ'לו את קרני פוסטל 

אחרי כמה שנים בהן השתתפה בהקלטות של כמה מהאלבומים המוצלחים של תחילת הניינטיז, הקימה ב-94 קרני פוסטל עם חיים לרוז את ההרכב "ביקיני". עם כל הצער, כנראה שהצמד הזה הקדים את זמנו ולא זכה להצלחה יתירה אבל אין ספק שאם האלבום השני והנדיר שלהם היה יוצא היום, הוא היה זוכה להערכה רבה. בין הרצועות המשובחות שהרכיבו את האלבום שלהם בהן פוסטל ולרוז שילבו בין מוזיקה קלאסית, דאב, פיוז'ן ולאלקטרוני, הגרסה ל"שחרחורת" היא משהו שקשה לשכוח אותו גם 14 שנים אחרי צאת האלבום  

מה שללא ספק מאפיין את הקריירה של חיים לרוז, הוא הניסויים המרתקים שלו שמתפרשים על קשת מוזיקלית רחבה. לרוז היה שותף מרכזי "סימנים של חולשה" של ברי, לאלבום פיוטים עם מיכה שטרית, שיחרר כמה אלבומי רגאיי מעולים תחת השם "לרוז אולסטארס" ואפילו הפיק אלבום יחד עם זהבה בן שבו עיבד גרסאות צ'יל לביצועים שלה לשירים שונים ביניהם, "הנסיך הקטן"  

לפני כשנה, במסגרת הפרויקט "שני צדדים למטבע" שנועד לגשר על המאבק המדומה בין הרוק למוזיקה המזרחית בשנים האחרונות, זהבה בן שיחררה קאבר שזכה להצלחה נאה בתחנות הרדיו. מדובר בשיר "אוהבת אותך, עוזבת אותך" שדפנה ארמוני הוציאה בשנת 1986. 

השיר הזה הופיע באלבום הבכורה של דפנה ארמוני, נכתב והולחן ע"י שלום חנוך כמו רוב השירים בתקליט ההוא. יוצא מן הכלל הוא "ספק ילדה ספק אישה" הולחן ע"י מיקי גבריאלוב  ונכתב ע"י ארמוני בעצמה ששייכת לזן הנדיר של זמרות הסול בארץ. הנה ביצוע שלה מתוך הופעה בערוץ 1 (שימו לב לקלידן הגזעי ולקהל המשולהב):  

מיקי גבריאלוב ניגן וביצע עם המון אמנים בקריירה הארוכה שלו- מאריק איינשטיין עד מוג'דה נערת הפלא, אבל אחד המוצלחים שלו היה כשהשתתף במופע " מכתבים למערכת" בכיכובם של דני ליטני ויהונתן גפן. הוא השתתף בעיבודים, ניגן בס, עשה קולו ובעיקר ביצע את "אבא סיפור" שהלחין למילותיו של גפן 

14 שנים בערך אחרי "מכתבים למערכת" ועוד אינספור שירים שכתב בעצמו, יהונתן גפן תירגם שיר של המשורר הרוסי ולדימיר ויסוצקי. השיר שקיבל את השם "טמבל" הופיע באלבום הסולו הראשון של ארקדי דוכין שיצא כחצי שנה אחרי הראשון של הנטאשות. האלבום מבוסס כולו על שירי ויסוצקי שדוכין מעריץ, אבל "טמבל" היה היחיד שבאמת זכה להכרה בימים שהקליפים הכי מוצלחים יצאו מהתוכנית "זהו זה": 

בימים אלו, אחרי ניסיון חד-פעמי בפסטיבל הפסנתר שהצליח במיוחד, ארקדי דוכין נמצא בסיבוב הופעות משותף עם עלמה זהר. "החברים של נטאשה" הייתה בגיל הנעורים הלהקה שזהר העריצה וכשהשניים נפגשו לראשונה בחזרה, נדלק ביניהם מיד ניצוץ שהוביל לדרך המשותפת שהם חולקים יחד ברחבי הארץ. ב-22.8, המופע יגיע לזאפה ת"א. 

————————————————————————————————————————————————————————————

תגובת שרשרת – פרק א'

לפני כשנתיים כשחיפשתי קונספט מיוחד לתוכנית רדיו בזמן הלימודים ב"קול הנגב", אחת האפשרויות המובילות הייתה תוכנית שהעריכה המוזיקלית שלה מבוססת על קשרים ושיתופי פעולה מוזיקליים שמובילים אחד לשני. בתוכנית כלשהי בתחנת רדיו אחרת כבר "אמרו את זה קודם לפני, זה לא משנה" כי מכל מיני סיבות החלטתי לרדת מהעניין וללכת עם "שלאגר" בסופו של דבר אבל עד היום העניין ממשיך לסקרן אותי. מאחר ואני כבר לא משדר באופן קבוע, החלטתי להעביר את העניין לכאן, אז הנה הפרק הראשון בסדרה "תגובת שרשרת".

כאמור בכל הנוגע למוזיקה, הרוב מתחיל ונגמר אצלי בברי סחרוף, אז גם כאן בפוסט ראשון שעוסק בהקשרים ושיתופי פעולה, אין טבעי יותר מלהתחיל בשיר של סחרוף. בדיוק כמוכם, בעת כתיבת שורות אלו, אין לי מושג לאיזה אמן נגיע בסוף הפוסט המשרשר הזה, אז הסקרנות שלי גדולה באותה מידה לאן זה יתגלגל. באופן שרירותי, מתוך אינספור השת"פים של האמן הזה, החלטתי ללכת על שרון רוטר שהגדירה את סחרוף כ"מנטור" שלה כשהתגלתה בזכות "הניצוץ", אחד השירים היותר קסומים שהופיעו בקולנוע הישראלי. רוטר תיפקדה באמצע הניינטיז כמפיקה בפועל של האלבום "חם על הירח" ובסיבוב ההופעות שהגיע בעקבותיו תרמה בקולות במשך כמה שנים. סחרוף גם כתב לה את הסינגל הראשון "נעים" והתארח כמובן באלבום הבכורה, אבל זה היה "הניצוץ" הבולט ביותר ביניהם: 

רוטר שיתפה פעולה עם רבים וטובים כמו אריק סיני, עובדיה חממה ואסף אמדורסקי אבל השיטוטים הובילו אותי דווקא לשחר אבן צור איתו הקליטה לפני כמה שנים קאבר נשכח ומפתיע לדואט המצליח של מושיק עפיה ושלומי סרנגה. השיר הוקלט במסגרת פרויקט של גלגלצ ב-2003 שבו רוטר מחליפה את היוונית של סרנגה בספרדית. גרסת הצ'יל האלקטרונית לחלום מתוק: 

לפני שנתיים, שחר אבן צור שיחרר אלבום סולו שכולו מחווה לשנסיונר הצרפתי סרג' גינסבורג.  האלבום מורכב מעיבודים בעברית למיטב השירים של גינסבורג ובסינגל הראשון שיצא מתוך הפרויקט, אירח אבן צור את השחקנית מאיה מרון בדואט אפלולי ומיוחד שנקרא  הבלדה של מלודי נלסון

צילום: אורי בהט

הפרויקט משירי גינסבורג, הוא לא הפעם הראשונה שמאיה מרון הפגינה את כישוריה גם כזמרת. שמונה שנים לפני כן, היא ביצעה את אחד השירים הבולטים בפסקול הסרט "כנפיים שבורות" בו כיכבה. מדובר בשיר "סרטים מצוירים" שכתב ניר ברגמן והלחין סולן להקת "רעש", ג'וני שועלי 

שנתיים בלבד אחרי אלבום הסולו הקודם של ג'וני שועלי, "צעיר חופשי ואנוכי" הוא כבר תפנה לפרויקט חדש, שונה בתכלית מהקו המוזיקלי בשנים האחרונות. בפרויקט שיצא תחת השם "פרופס", שועלי לקח לכיוון אלקטרוני יותר יחד עם אמיר פרי, המתופף של "פורטרט" לשעבר. באי.פי שהוציא הצמד לפני כמה חודשים, ברוב השירים שועלי אחראי לטקסטים ופרי לעיבודים. הסינגל הראשון שיצא מתוך הפרויקט נקרא "נערת ג'יימס די": 

חוץ מהיותו חצוצרן ומתופף בלהקת הפאנק, "פורטרט", מסתבר שאמיר פרי השתתף גם בהקלטות אלבומו של שלמה ארצי ירח ב-1992. מדובר באלבום שהחזיר את ארצי לפסגת הפופולריות אחרי כמה שנים חלשות מתוכו פחות מכירים דווקא את השיר "אני בא"

הסיבה האמיתית שבחרתי דווקא ב"אני בא", היא שלשלמה ארצי, מצטרף כאן בשירה לא אחר מעמיר לב. בין השאר, בזכות השיר הזה התחילה החשיפה של לב אחרי כישלון התקליט הראשון, מה שהוביל אותו להקלטות האלבום השני שנחשב הסיפתח המוצלח באמת לקריירה שלו. בשנת 2000, לב שיחרר אלבום שהוקלט כולו בהופעה בבארבי, בה התארחו סיון שביט, אביתר בנאי ורפי פרסקי. אחד הביצועים היותר מוצלחים שיצאו מההופעה שכולנו רצינו להיות בה, הוא "פעם בחיים" יחד עם רפי פרסקי

לפני כשלוש שנים, במסגרת התוכנית "דואט ישראלי" בחינוכית 23, הפגישו בין רפי פרסקי לירונה כספי שהתחילה לנגן בהרכבים שונים בתחילת הניינטיז והוציאה עד היום חמישה אלבומים. במהלך התוכנית כספי ביצעה יופי של קאבר ל"פעם בשבוע" של פרסקי מתוך התקליט הראשון והכי מצליח שלו

כשמפשפשים בתחילת הדרך של ירונה כספי, אפשר לגלות שהיא למדה בס אצל ערן צור, ניגנה בכמה מהופעותיה של כרמלה גרוס וגנר והצטרפה בקולות ליווי להקלטות האלבום "עיוור בלב ים". אחד מהשירים הבולטים באלבום הסולו הראשון של צור שמעל הכל, הקולות של כספי נתנו לו את האופי המיוחד שלו הוא "קרבות תרנגולים"

עם "קרבות תרנגולים" מסתיים הפרק הראשון של "תגובת שרשרת". לאן יוביל אותנו ערן צור? האם ניתקל איכשהו בשלווה ברטי בין האמנים אליהם יתגלגל השירשור? כל זאת ועוד בפרק הבא של "תגובת שרשרת".

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s